Šestnáctý z pětadvaceti

Zjistil jsem, že můžu něco změnit. Je to dobrý pocit

rozhovor

4 min

Vystudoval sociologii, oblíbil si práci s daty a uplatnění našel ve výzkumné agentuře STEM/MARK. Pro Jana Buriance, introverta od přírody, byla největší výzvou komunikace s významnými klienty. „Prezentovat design výzkumu před vedením velké firmy bylo docela peklo,“ vzpomíná.


Autor: Tomáš Kasapovský

Filozofická fakulta UHK

Alma mater nemáte jen jednu, ale hned dvě – Univerzity Hradec Králové a Palackého v Olomouci. Na obou jste vystudoval sociologii. Co vás k tomuto oboru táhlo?

Sociologie mi učarovala, ač jsem maturoval na technické střední škole. Zajímal jsem se totiž o dění ve společnosti. Sociologie poskytuje její reflexi a vysvětluje dění kolem nás. Díky sociologii můžeme lépe porozumět vztahům i chování nejrůznějších sociálních skupin a také sami sobě.

Jak vzpomínáte na své bakalářské studium v Hradci Králové?

Rád vzpomínám na první ročníky a řadu inspirativních přednášejících, jako byl například profesor Lubomír Brokl nebo doktor Miroslav Joukl. Studium na Filozofické fakultě v Hradci mě zaujalo svou náplní i možností navštěvovat přednášky mimo vlastní obor, což člověku rozšiřuje obzory a jen potvrzuje multioborovou povahu sociologie.

Čím vás studium vybavilo do profesního života?

Především znalostí programů pro práci s daty, jako jsou SPSS, STATISTIKA, Atlas.ti či MAXQDA. Na magisterském studiu jsem navíc měl možnost vyzkoušet si různé stáže, analýzy dat či spolupráci s výzkumnými agenturami. Studoval jsem totiž kombinaci oborů sociologie-mediální studia, a protože řada mediálních teorií vychází ze sociologických základů, které už jsem znal, získal jsem víc času na praxi. V tomto ohledu je dvouoborové studium k nezaplacení.

Přesuňme se od studia k práci. Co ta vaše vlastně obnáší?

Pracuji na pozici Client Service Manager ve výzkumné agentuře STEM/MARK. Mým úkolem je starat se o klienty, kteří přicházejí s různými problémy či cíli, a navrhnout řešení jejich situace pomocí výzkumu. Baví mě na tom kreativita, s níž musím přistupovat k designu výzkumu i hledání v datech. Jsem také neustále v kontaktu s klienty a často řeším více věcí najednou, což bývá náročné. Tvorba výzkumu je především o přístupu, dialogu a komunikaci s lidmi.

Jaké jste měl zkušenosti, než jste nastoupil na tuhle pozici?

V oboru jsem pracoval už během studia – například na stáži v ostravském Media Tenoru. Zpracovával jsem také data pro výzkumné agentury, podílel se na projektech katedry či dopravních průzkumech. Ve firmě STEM/MARK jsem na plný úvazek od září roku 2016. Začínal jsem na pozici analytika. Tehdy jsem si hlavně „hrál“ s daty, využíval statistiku a tvořil výstupy pro naše klienty. Asi po roce jsem se přesunul na pozici, na níž pracuji dodnes. Ze začátku jsem však měl problém zvyknout si na osobní kontakt s klienty. Jsem těžký introvert, takže prezentovat design plánovaného výzkumu na představenstvu velké firmy pro mě bylo náročné. Naštěstí už jsem to překonal a většinu svých klientů mám dokonce i rád.

Řekl byste o své práci, že je perspektivní?

Ano, je určitě perspektivní, ale i náročná. Člověk musí najít vhodný balanc, jinak by se z toho zbláznil. Je to ale dané také oborově. Zpočátku mě bavily především výzkumy pro veřejnou správu (politika, ministerstva, municipality apod.), dnes si však myslím, že větší praktický užitek má výzkum v komerčním sektoru. Zjistil jsem, že mohu svou prací skutečně něco změnit k lepšímu. Je to skvělý pocit.

O Janovi

Jan Burianec vystudoval sociologii na Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové. V magisterském studiu pokračoval v Olomouci, kde sociologii zkombinoval s mediálními studii. Na jeho práci ve výzkumné agentuře STEM/MARK jej baví práce s daty, design výzkumu pro významné firmy a dnes už i komunikace s klienty. V budoucnu by rád dopsal knihu o tom, jaký by měl být český prezident. A jeho sen? Více cestovat, poznat svět, a nakonec se usadit ve vinohradu na svazích jižní Moravy.

Jaké další pozice na absolventy čekají?

Uplatnění

Používáte zastaralý prohlížeč.
Načtěte si web například pomocí Google Chrome.